הפרעות אכילה

הפרעות אכילה הן מקבץ של תסמינים המתבטאים בעיקר בהרגלי האכילה אך בעלות מקור נפשי.

הביטוי בהרגלי האכילה עשוי להתבטא בדפוסי אכילה לא סדירים כגון צמצום בצריכה הקלורית היומית, אכילה של כמויות גדולות של אוכל במהירות. בנוסף, לעיתים עשוי להלתלוות לכך דחף לפצות על אכילה באמצעות פעילות ספורטיבית, הקאה של האוכל לאחר האכילה או התנהגויות אחרות שמפחיתות את החרדה שעשויה להחריף סביב האכילה.

שלבי טיפול באנורקסיה ובולמיה

למרות השוני הברור בין הפרעות אכילה המתמקדות בצמצום אכילה לבין כאלו בהן קיימים בולמוסים של אכילה או התנהגויות מפצות אחרות, קווי הדמיון בין השתיים רבים ומכאן ניתן למצוא דמיון באופן הראוי והנכון לטיפול.

ראשית, הפרעות אכילה נובעות ממצוקה רגשית קשה כשאופן ההתמודדות איתה ומקורה כמובן מגוון ומשתנה בהתאם לכל אחת או אחד המתמודדים עם הפרעת אכילה. למעשה הפרעת האכילה הינה סימפטום המבטא מצוקה. מכאן, שקיימת חשיבות יתרה לטיפול מעמיק שיאפשר התמקדות רחבה שאינה רק סימפטומטית.

עם זאת, אין בכך רמיזה לכך שאין חשיבות לטיפול הסימפטומטי, נהפוכו. במקרים רבים, טיפול נכון מחייב ראשית התמקדות בטיפול סימפטומטי בכדי לאפשר הפחתה במצוקה, הטבה פיזיולוגית ובניית כוחות להמשך התהליך.

מצוקות נפשיות ורגשיות המלוות להפרעת אכילה הן רבות ומגוונות. הן עשויות להתפתח סביב קשיי התמודדות סביב גיל ההתבגרות ושינויים רבים הקורים בו,ניסיון ליצור תחושת עצמאות ונפרדות מההורים, התמודדות עם דימוי עצמי ודימוי גוף וכתגובה למתחים הקיימים בתוך מערכות יחסים במשפחה, בזוגיות ועוד.

שינויים התנהגותיים העשויים להעיד על התפחותה של הפרעת אכילה

אכילה בשעות קבועות וקושי להתגמש.

עיסוק כפייתי בחשיבה על מזון, הכנתו לאחרים, קנייתו ואכילתו.

אכילה איטית מאוד,פירוק של מנות אוכל, הימנעות מאכילה בחברה, הימנעות מאכילת אוכל שאינו הוכן אישית.

הערכה עצמית תלויה באכילה או אי אכילה.

שקילה תדירה של הגוף, בדיקת היקפי גוף באופן תדיר.

הימנעות מוחלטת או התבוננות ממושכת מול המראה.

שינויים גופניים העושיים להעיד על התפחותה של הפרעת אכילה

חולשה סחרחורת, התעלפויות והתייבשות.

בעיות מעיים, עצירויות, טחורים, כאבי בטן תדירים.

לחיים נפוחות, בלוטות רוק נפוחות.

נשירת שיער, כאבי שיניים.

אי סבילות לקור, דופק איטי במיוחד, חום גוף נמוך.

הפרעות בשינה.

הפסקת ווסת חודשית אצל נשים – אל ווסת.

טיפול משולב בהפרעת האכילה

כאמור, הטיפול יעיל ביותר בהפרעות אכילה הוא טיפול משולב המשלב פסיכותרפיה עם פסיכולוג בשילוב עם מעקבים דיאטטים שבועיים אצל דיאטנית קלינית מוסמכת. הדיאטנית היא שותפה חשובה מאוד בטיפול, תפקידה להנחות את המטופל.ת להרגלי אכילה נכונים ובריאים. טיפול דיאטטי עשוי לכלול בתוכו בניית תפריט אכילה, תכנון ארוחות, בחירת תחליפים ראויים, מעקב משקלי ועבודה התנהגותית סביב סימפטומים.

אני מציע טיפול ממוקד בהפרעות אכילה במודל משולב בשיתוף פעולה עם דיאטנית או פרטני (ללא דיאטנית) בהתאם לרצונות והצרכים של המטופל/ת.

אני מזמין אותך ליצור קשר לשם קביעת פגישת היכרות. בפגישת היכרות, נוכל להכיר ולהחליט יחד על אופי ואופן הטיפול.

פרטי התקשרות

אחד העם 89, תל אביב